Pages

26 August 2018

Lakaran untuk memulakan satu lukisan yang lebih jitu


Secara ringkas Seni Lukis adalah terdiri dari dua perkataan 'Seni' dan 'Lukis'. Seni bermaksud 'sesuatu keadaan/bentuk yang menarik/unik yang dapat memberi hiburan' (Ntk mendapatkan jawapan yg lebih tepat sila baca 'Kamus Dewan'). Manakala 'Lukisan' pula bermaksud  dari segi istilah ialah 'Lakaran & Catan' dan dari segi bahasa ialah 'Garisan2 atau lakaran2 yang mengasilkan bentuk/rupa & warna'.

Seni Lukis yang kita maksudkan disini ialah lakaran-lakaran yang dilukis di atas kertas. Seni Lukis ni banyak jenis & kategorinya pula. Samada lukisan pemandangan(Senario), Lukisan potret(Wajah/figura), Lukisan abstrak(tahapehapeEntah) dan Lukisan Komik & kartun.


Pelukis kartun dipanggil 'Kartunis'. Fokus kita kali ini ialah kartun. Kartun bermaksud dari segi istilah ialah 'Lakaran kelakar' dari segi bahasa ialah 'Lakaran/lukisan yang dilakar watak-wataknya dengan aksi  kelakar/menggelikan hati'. Salah satu cabang dari lukisan kartun ialah lukisan karikatur.

Gambar di atas tu saya ambil daripada mana, yang tak ingat (bukan saya buat sendiri). Sebelum nak buat satu lukisan yang lebih 'detail' kita kena buat sedikit lakaran kasar supaya apa yang kita nak lukis dapat diolah dengan lebih baik.

Untuk menambahkan pengetahuan anda sesuai dengan dunia moden yang budak-budak tak lekang dengan ipad atau table, saya bagi sedikit info yang mungkin membantu.

18 Aplikasi Seni iPad/Tablet Terbaik Untuk Lukisan Dan Lakaran

Cipta seni yang menarik dengan menggunakan aplikasi-aplikasi lukisan dan lakaran ini.

Penggunaan aplikasi-aplikasi terbaik di iPad untuk menghasilkan seni digital nyata membuktikan produk dari Apple ini telah menjangkaui media seperti tablet ini lebih dari penggunaannya, dan pantas dalam menghasilkan sesuatu di dalamnya.

iPad Pro dengan iOS 11, bersama-sama dengan Apple Pencil, merupakan alat kreatif yang berkesan untuk bersaing dengan perisian rekabentuk. Kreatif digital sedang mencuba bagaimana untuk melakar terus tanpa perlu melihat.

Jika anda adalah seorang illustrator, pelukis atau pereka grafik, anda boleh bekerja secara efektif secara tak langsung – melakar, melukis, memprototaipkan dan menganotasi foto. Cuba salah satu daripada aplikasi-aplikasi menarik untuk pengguna iPad.

1. Procreate



Fungsi lukisan dalam Procreate 4 ini lebih menyeronokkan berbanding versi yang sebelum, menjadikan ianya adalah antara aplikasi lukisan yang terbaik untuk pengguna iPad. Aplikasi ini menggabungkan UI yang tidak mengganggu dengan slider akses mudah, iaitu membolehkan anda untuk mengubah saiz brush/opacity kerja anda. Ia menjimatkan masa dan membolehkan anda untuk fokus terhadap lukisan yang anda buat berbanding mendapat gangguan dari menu pop-up.

Sama seperti kebanyakan aplikasi seni iPad yang lain, terdapat easy-to-use colour picker (dengan swatches yang bersesuaian), pilihan layer dan responsive zoom, pilihan smudging/blending yang bagus dan fungsi undo yang hebat.

Procreate mempunyai lebih 120 brushes tersedia secara default, dengan 12 pra-set brushes dengan paparan ‘paint loading’ secara advance dan tetapan ‘wetness’ untuk nampak lebih realistik. Terdapat juga built-in brush editor untuk menghasilkan custom brushes, iaitu membolehkan anda untuk memilih bentuk brush dan bijian.

Procreate adalah berkesan, pantas dan intuitif, dan memudahkan anda untuk create seni yang besar dan kompleks di iPad Pro.

2. Adobe Illustrator Draw



Adobe Illustrator Draw adalah satu sketchbook digital yang membolehkan anda untuk mengekspreskan diri anda dalam format vector di mana jua anda pergi. Seperti ‘adik’ kepada Illustrator CC software, aplikasi ini mempunyai IU yang mudah, direka untuk lakaran idea dan konsep secara ekspres.

Ia memberi sejumlah paparan, termasuk alat lakaran vector-based yang mudah dengan lakaran dan foto layer berasingan dan juga membolehkan sync terus kepada Adobe’s Creative Cloud. Dengan paparan ini, anda juga boleh muat turun fail-fail yang sesuai di dalam Adobe Illustrator

Aplikasi ini memudahkan anda untuk melakar garisan lurus dan bentuk-bentuk geometri dengan sempurna, menamai layer, dan menggunakan bentuk daripada Adobe Capture CC. Grid Perspektif yang dipertingkatkan juga membolehkan anda membentuk peta kepada permukaan perspektif.

3. ArtRage 



Seperti versi PC dan Mac, aplikasi seni ArtRage untuk iPad ini ‘overflowing’ dengan pilihan (kami memberikan ArtRage 5 bintang dalam review kami). Terdapat pelbagai pratetap kanvas dan pilihan kertas, dan juga brushes pelbagai luas, pensel, krayon, roller, dan pastel.

Dalam usaha untuk seni realistik di dalam iPad, anda boleh mewarna terus di skrin atau guna sebanyak warna dengan satu alat dan tolakkannya dengan yang lain. ArtRage juga memaparkan pilihan berus watercolour, iaitu menghasilkan beberapa kesan yang menyerlah.

Apabila anda sudah biasakan diri anda dengan permukaan, ianya mudah untuk mengubah saiz berus, dan juga pemetik warna, menggunakan elemen layer dan blend/smudge yang berbeza bersama.

Walau bagaimanapun, terdapat beberapa lag ketara apabila ingin mengerakkan dan mengukur kerja seni anda. Hal ini menjejaskan sedikit program lukisan fleksibel yang luar biasa untuk menghasilkan seni iPad.

4. Zen Brush 2 



Dari sequel Zen Brush yang popular mengambil apa yang terbaik sebelumnya – mencontohi rasa lukisan dengan brush kaligrafi tradisi orang Jepun – dan membinanya, dengan enjin lukisan baru yang lebih halus dan berkesan berbanding sebelum ini, menjadikan ianya lebih mudah dalam proses menghasilkan seni Zen yang cantik.

Sama seperti enjin lukisan yang baru, Zen Brush 2 ini mempunyai paparan galeri yang membolehkan anda menyimpan kerja anda dalam proses, dan juga kesan penyebaran dakwat untuk memberi lukisan anda penambahan perasaan dalaman.

Terdapat sokongan untuk styluses sensitif tekanan (bukan untuk membincangkan Apple Pencil jika anda punya iPad Pro) dan antara yang terbaik anda tidak terhad kepada dakwat hitam – tetapi anda juga boleh menggunakan dakwat merah.

5. Affinity Photo for iPad


Di bina daripada backend yang sama, dan versi desktop yang memenangi anugerah, Affinity Photo untuk iPad sangat optimis untuk iOS 11. Memerlukan kerja seperti fail Photoshop? Tiada Masalah! Affinity Photo menyokong mengimport, penyuntingan and mengeksport fail-fail PSD. Ia juga menyokong PNG, JPG, TIFF, EPS, PDG, dan SVG.

Jika brush professional adalah tetapan anda, Affinity Photo untuk iPad hadir dengan lebih 120 brushes digital termasuk kesan, media kering, dakwat, marker dan lain lagi. Anda juga boleh menghasilkan brushes anda sendiri dan menghidupkan dinamik, memberi anda kawalan keseluruhan terhadap tekanan, sudut, kecondongan, dan halaju.

6. Pixelmator Pro 



Jika anda memerlukan alternatif full-fat iPad ke Photoshop, Pixelmator adalah sebagus untuk didapati. Sama ada anda secara mudah ingin memperbaharui atau touch-up fotografi, atau pergi ke seluruh cat terperinci, Imej berlapis dari awal, ia memenuhi kelengkapan anda dengan set alatan berat, berus dan kesan.

Ia juga akan membuka imej Photoshop berlapis, jadi anda boleh memulakan kerja di komputer anda dan bawa saja di mana anda pergi. Dan jika anda punya iPad Pro anda akan mendapati keseluruhan kesesuaian Apple Pencil, dengan paparan penolakan tapak tangan, tekanan, kecondongan, dan kepekaan percepatan.

7. Assembly 



Assembly adalah satu aplikasi di mana pengguna dapat menghasilkan vector grafik, ikon, logo, latar tempat dan karakter secara detail tanpa sebarang kecacatan melibatkan vector dan lengkung Bezier.

Berbanding dengan halangan untuk melakar sebanyak mungkin, anda boleh memilih bentuk sedia ada dan kumpulkan kesemuanya untuk menghasilkan karya vector anda.

Anda boleh lapiskan, timbunkan dan susunkan bentuk seperti mana yang anda ingin, malah anda boleh menghasilkan blok bangunan dengan memotongnya, kemudian menggabungkan dan silangkan bentuk yang ada. Jika anda memerlukan prototaip dengan segera, ianya sesuai sebagai alat untuk dapatkan hasil dengan pantas secara professional.

8. Photoshop Sketch 



Berbanding dengan mencuba menghasilkan semula pengalaman Photoshop secara keseluruhan di iPad, Adobe mengambil langkah dengan fokus kepada kekuatan platform yang ada untuk memyediakan alat berkuasa untuk lakarang dan lukisan. Photoshop Sketch memaparkan alat termasuk graphite pencil, pen dakwat dan watercolour brushes, dengan saiz, warna, opacity dan blending settings yang boleh laras.

Anda boleh lapiskan dan susun semula gambar-gambar, menggunakan grid graf dan perspektif untuk membantu mengimbangkan karya anda, dan terdapat sokongan untuk stylus yang anda boleh fikirkan.

Dan anda boleh mengeksport kerja anda ke Illustrator atau Photoshop CC. Sebelum itu anda perlu mempunyai akaun Creative Cloud. Tetapi jika anda merancang untuk menggunakan Photoshop Sketch sebagai hanya satu aplikasi anda hanya perlu versi asas percuma.

9. Clip Studio Paint EX 



Satu lagi aplikasi desktop paint penuh paparan yang baru-baru ini dimasukkan ke dalam iPad adalah Clip Studio Paint. Clip Studio Paint sesuai untuk lukisan komik dan manga – bagaimanapun, ianya boleh digunakan untuk menghasilkan apa saja jenis seni digital. Ia juga salah satu daripada beberapa yang membawa suasana lukisan tadisional ke ruangan digital, menjadikan ianya aplikasi yang sempurna untuk menghasilkan ilustrasi dan lakaran anda ketika anda di luar.

Aplikasi ini termasuk alat-alat lukisan seperti pensel, marker, pen kaligrafi dan air brushes. Dan disebabkan paparan kerja lukisan berfungsi dengan baik bersama-sama dengan Apple Pencil, anda akan dapat pelbagai tekanan-sensitif dinamik secara penuh untuk mendapatkan kesempurnaan garisan kerja anda.

10. Graphic 




Menjanjikan peng’edit’an setara kelas desktop, Graphic telah dianggap sebagai jawapan iOS kepada Adobe Illustrator. Selain mengandungi semua alat lukisan yang anda perlukan untuk mencipta seni yang menakjubkan dan lukisan teknikal yang terperinci, Graphic kini dilengkapi dengan strok berus yang boleh berubah lebar dan sokongan lukisan yang sensitif terhadap tekanan untuk ‘Apple Pencil’.

Dibangunkan oleh Indeedo, aplikasi iPad yang mudah digunakan ini bersesuaian dengan kedua-dua versi Mac dan iPhone melalui iCloud dan Dropbox, dan membolehkan anda menyimpan karya anda di mana sahaja untuk meng’edit’ terus ke seluruh peranti dan seterusnya.

11. Tayasui Sketches 




Tayasui Sketsa adalah salah satu lukisan yang paling menarik dan lukisan aplikasi iPad yang kami dapati. Ia mempunyai lapan berus sepanjang sisi kiri, dari pensil dan arang untuk merasakan kuas dan berus cat air, dengan dua lagi tersedia dalam versi pro.

Setiap orang mempamerkan ciri-cirinya dengan cemerlang, dimana is mudah untuk memilih berus dan mula membuat lakaran. Walaupun terhad dari segi pilihan penyuntingan, ia senang digunakan, dan sekurang-kurangnya anda dapat meningkatkan saiz dan bentuk serta meng’edit’ mod campuran.

12. Autodesk SketchBook 



SketchBook oleh Autodesk adalah salah satu aplikasi cat iPad yang paling popular dengan artis digital. Seperti yang anda harapkan daripada Autodesk, SketchBook mempunyai semua bentuk program lukisan pro-gred, tetapi dengan ciri-ciri yang direka untuk mereka yang ingin mencipta seni menggunakan iPad.

Terdapat pelbagai pensil digital, pen, penanda, dan airbrushes untuk dipilih, semua diakses melalui UI yang ringkas tetapi intuitif yang membolehkan anda memasukkan toolbar ke skrin untuk memudahkan akses.

Ia fleksibel dan pantas, membolehkan anda bekerja dengan lapisan, mempunyai pemilihan ketelusan, penjelasan dan mod campuran yang canggih. Dengan integrase Dropbox ditambah dengan keupayaan untuk mengimport dan mengeksport fail yang mesra Photoshop, ia adalah aplikasi seni iPad yang ideal untuk bekerja sambil bergerak. Dengan stylus yang baik, seorang artis digital yang baik boleh membuat pelbagai seni dalam iPad, dari lakaran yang ringkas ke lukisan digital yang lebih terperinci.

13. Paper by Fiftythree 



Jika anda sedang mencari sesuatu untuk membuat lakaran yang ringkas dengan kurang kekusutan, maka Paper oleh Fiftythree adalah berbaloi untuk dipilih. Dengan mempunyai kelebihan ‘Interface’ tanpa cela dan tiada menu bar atau butang dapat menyingkirkan pengalaman membuat lakaran ke keperluan yang penting dan mengubah iPad anda menjadi pilihan jurnal maya, dengan halaman-halaman yang dikehendaki untuk tontonan mudah.

Direka secara ekslusif untuk mod landskap, aplikasi seni iPad ini tidak baik untuk menghasilkan kepingan yang digilap, tetapi untuk mendapatkan konsep lakaran yang ringkas apabila mencipta seni pada iPad, ia pasti berbaloi untuk dilihat.

14. Art Set 



Aplikasi cat sejuk ini mempunyai set seni maya di dalam iPad anda. Setelah menjadi aplikasi iPad berbayar nombor satu di lebih dari 30 buah negara sejak dikeluarkan, Art Set mempunyai semua alat yang mungkin dingini oleh pelukis, termasuk kapur, arang, pastel minyak, krayon lilin, pensil grafit, pensil berwarna dan pen penanda.

Fungsi ‘pinch’ dan ‘zoom’ ‘multitouch’ membolehkan anda menambah ‘detail’ halus dengan mudah. Anda juga boleh memilih dari warna kertas dan tekstur yang berbeza, atau mengimport foto anda sendiri.

15. Inkist 



Kelebihan Inkist dari ‘interface’ yang mudah dan bergaya yang direka untuk menjadi sangat responsif dan mesra pelukis.

Dalam aplikasinya, yang berdasarkan sepupu Mac, anda membina lapisan warna dan meratakannya pada latar belakang dan bukannya bergantung pada beberapa lapisan. Walaupun ia mungkin tidak sesuai untuk semua orang, untuk banyak pelukis tradisional, ini akan menjadi kelebihan.

Inkist mempunyai pelbagai berus yang mudah dan ‘customisable’. Sokongan untuk stylus yang mempunyai sensitif tekanan boleh didapati secara asli (boleh diakses melalui palet alat yang sentiasa ada) supaya anda mempunyai lebih banyak kelenturan dengan strok anda, walaupun dengan stylus standard yang mudah, air paip tidak terlalu berkesan.

16. ArtStudio 



Walaupun ‘interface’ tidaklah intuitif seperti beberapa aplikasi lukisan lain untuk iPad yang disenaraikan di sini, ‘ArtStudio for iPad’ memberi ganjaran kepada penerokaan ciri-cirinya. Dan ia penuh dengan ciri-cirinya.

Terdapat lebih daripada 20 berus yang berbeza, pelbagai saiz kanvas dan pilihan yang termasuk lapisan, topeng lapisan, penapis dan kesan. ArtStudio juga termasuk pembelajaran lukisan / tutorial langkah demi langkah serta keupayaan berguna untuk mengeksport karya seni anda ke Photoshop untuk peng‘edit’an selanjutnya.

17. Brushes Redux 



Artis lagenda David Hockney telah dilihat menggunakan aplikasi ‘Brushes’ ketika mencipta seni pada iPad. Ia adalah lapuk tetapi masih bagus, direka khusus untuk tablet Apple dan kini dikemas kini dengan pengakhiran ‘Redux’ – dan ianya percuma.

Menggunakan bar alat asas di bahagian bawah skrin, anda boleh membuka roda / pemetik warna, bekerja dengan lapisan dan bertukar kepada pelbagai berus. Yang terbaik, mungkin, ‘Brushes’ adalah cepat dan responsif kepada sentuhan supaya mudah untuk bekerja dengan cepat.

Ciri berguna ‘Brushes’ adalah keupayaan untuk merakam setiap stroke berus, membolehkan anda memainkan semula bagaimana anda mencipta setiap seni iPad melalui penonton ‘Brushes’.

18. SketchClub 



Sketch Club mempunyai set alat yang hebat untuk membuat seni digital yang indah. Aplikasi ini mempunyai set unik berus digital yang fleksibel (jumlahnya 44, tetapi lebih banyak boleh dibuat), pen-pen, alat vector, seni pixel lama, dan alat prosedur yang menyeronokkan.

Sketch Club mempunyai ‘user interface’ yang tidak serabut, dengan banyak tetapan untuk menyesuaikan aplikasi dengan keinginan anda sendiri.

Ciri khas aplikasi ini adalah komuniti dalam talian bersepadu. Di sini anda boleh memuat naik lakaran anda untuk membiarkan orang lain menilai dan memberikan komen mengenai kerja anda, serta memasukkan cabaran harian dan pertandingan mingguan yang menyeronokkan.

Sumber: Craig Stewart – Creative bloq

No comments:

Post a Comment